Βλέπετε τα σχόλια του χρήστη «ΥΔΡΟΑΙΟΛΙΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.»
 
some_text
some_text
some_text
some_text
ΥΔΡΟΑΙΟΛΙΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.
Σχετικά με την προώθηση των Υβριδικών Σταθμών ΑΠΕ στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα (ΜΔΣ) είναι απαραίτητη η αποσαφήνιση και άρση των αβεβαιοτήτων που υφίστανται στο Ν.3468/06 σχετικά με: 1. Την τιμολόγηση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις εγγυημένες μονάδες του υβριδικού σταθμού, 2. Ρητό ορισμό στο Νόμο της μεθοδολογίας αναπροσαρμογής της τιμολόγησης ενέργειας και ισχύος των Υβριδικών Σταθμών ΑΠΕ στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) κατά τον τρόπο που αναπροσαρμόζεται στις υπόλοιπες μορφές ΑΠΕ, ενώ δεν δίνεται και η δυνατότητα επιλογής της τιμολόγησης με προσαύξηση κατά 20% του αντίστοιχου τιμολογίου όπως όλες οι Α.Π.Ε. αντί της επιδότησης του έργου, 3. Ο Κανονισμός Αδειών Παραγωγής δίνει στον διαχειριστή την δυνατότητα να αξιοποιεί τις εγκαταστάσεις του υβριδικού σταθμού, για την περεταίρω διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από ανεξάρτητους παραγωγούς (κυρίως Αιολικούς Σταθμούς). Κατά τον καθορισμό της τιμολόγησης δεν λήφθηκε υπόψη η δυνατότητα αυτή, ενώ δεν υπάρχει διάταξη στον νόμο που να επιτρέπει η ενέργεια αυτή να τιμολογείται διαφορετικά. Ακολουθούν προτάσεις για τροποποίησης του Ν.3468/06 σχετικά με τα ανωτέρω θέματα, για την προώθηση Υβριδικών σταθμών στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα: 1. Προτείνεται να οριστεί ρητά στο Νόμο η δυνατότητα επιλογής της αναπροσαρμογής τιμολόγησης ενέργειας και ισχύος των Υβριδικών Σταθμών ΑΠΕ στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) κατά τον τρόπο που αναπροσαρμόζεται στις υπόλοιπες μορφές ΑΠΕ.Στις παραγράφους 6 & 7 του Άρθρου 13 του Ν.3468/06, όπως ισχύει, αναφέρονται τα ακόλουθα:«6. Οι τιμές που περιλαμβάνονται στον πίνακα της παραγράφου 1 αναπροσαρμόζονται, κάθε έτος, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη της ΡΑΕ. Ως βάση για την αναπροσαρμογή αυτή λαμβάνεται η μεσοσταθμική μεταβολή των εγκεκριμένων τιμολογίων της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού ΑΕ (ΔΕΗ ΑΕ). Ως μεσοσταθμική μεταβολή των τιμολογίων της ΔΕΗ ΑΕ, νοείται ο μέσος όρος των επί μέρους εγκεκριμένων μεταβολών, ανά κατηγορία τιμολογίου, όπως ο όρος αυτός σταθμίζεται, ανάλογα με την αντίστοιχη, κατά το είδος της, ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται το προηγούμενο έτος.Αν δεν απαιτείται έγκριση των τιμολογίων της ΔΕΗ ΑΕ, σύμφωνα με τη σχετική κείμενη νομοθεσία, οι τιμές του πίνακα της παραγράφου 1 αναπροσαρμόζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής σε ποσοστό 80% του δείκτη των τιμών καταναλωτή, όπως αυτός καθορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος.Η αναπροσαρμογή αυτή γίνεται με ενιαίο τρόπο και ισχύει για όλες τις τιμές του πίνακα…..»«7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, μετά από γνώμη της Ρ.Α.Ε., μπορεί να αναπροσαρμόζεται, σε ετήσια βάση, η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται ή απορροφάται από Υβριδικό Σταθμό Α.Π.Ε. και η τιμή της διαθεσιμότητας ισχύος του σταθμού αυτού, σύμφωνα με τα στοιχεία καθορισμού των τιμών αυτών, κατά τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α΄, β΄ και γ΄ της παραγράφου 3.»Η παράγραφος 7. αφορά μόνο υβριδικούς σταθμούς και όπως ερμηνεύτηκε δίνει την δυνατότητα να αναπροσαρμόζονται υφιστάμενες συμβάσεις ακόμα και υλοποιημένων έργων. Τα κριτήρια δε καθορισμού της τιμολόγησης είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκα και ευαίσθητα σε μικρές μεταβολές που σε συνδυασμό με τα προηγούμενα καθιστούν τις σχετικές επενδύσεις δύσκολα χρηματοδοτούμενες και μη αποδεκτές από τις τράπεζες.Η ανωτέρω πρόταση μπορεί να εφαρμοστεί με συμπλήρωση της παρ. 7 του άρθρου 13 του Ν.3468/2006 όπως παρουσιάζεται παρακάτω:«7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, μετά από γνώμη της Ρ.Α.Ε., μπορεί να αναπροσαρμόζεται, σε ετήσια βάση, η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται ή απορροφάται από Υβριδικό Σταθμό Α.Π.Ε. και η τιμή της διαθεσιμότητας ισχύος του σταθμού αυτού, σύμφωνα με τα στοιχεία καθορισμού των τιμών αυτών, κατά τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α΄, β΄ και γ΄ της παραγράφου 3. Εναλλακτικά δίδεται η δυνατότητα στον υβριδικό σταθμό, μετά από δήλωσή του παραγωγού, να επιλέξει η αναπροσαρμογή των ανωτέρω τιμών, να γίνεται στην βάση των τιμών που καθορίστηκαν στην άδεια παραγωγής του κατά τα αναγραφόμενα στην παράγραφο 6.» 2. Προτείνεται οι επενδύσεις σε Υβριδικούς Σταθμούς Α.Π.Ε. στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα (ΜΔΣ) αντί της δυνατότητας που έχουν να επιδοτούνται από τον Αναπτυξιακό Νόμο να έχουν την εναλλακτική επιλογή της τιμολόγησης όπως όλες οι λοιπές ΑΠΕ (πλην φωτοβολταΪκών και ηλιοθερμικών) με προσαύξηση κατά 20% της τιμολόγηση που αφορά την ενέργεια από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής κατά το μέρος που η ενέργεια αυτή προέρχεται από ΑΠΕ.Πρέπει να διευκρινιστεί ρητά στο Ν.3468/2006 (Άρθρο 13, παρ. 1γ) η δυνατότητα προσαύξησης κατά 20% της τιμολόγησης των Υβριδικών Σταθμών στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα και κατά το σκέλος που αφορά την ενέργεια από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής. Οι υβριδικοί σταθμοί που κατά την γνώμη μας είναι οι πλέον υποσχόμενοι σταθμοί ΑΠΕ (οι μόνοι που έχουν την υποχρέωση παροχής εγγυημένης ισχύος υποκαθιστώντας εξ’ ολοκλήρου συμβατικές μονάδες) θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τουλάχιστον ισότιμα με τους υπόλοιπους σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.Διαφορετικά, σειρά ώριμων επενδύσεων θα πρέπει να υπαχθεί σε καθεστώς επιδότησης κεφαλαίου από τον αναπτυξιακό νόμο, γεγονός που θα επιφέρει σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση αλλά και αβέβαιο λόγω οικονομικής συγκυρίας και γραφειοκρατίας αποτέλεσμα.Η υψηλότερη τιμή αντί της επιδότησης, πέραν της ελάφρυνσης του προϋπολογισμού, βοηθά στην μείωση της γραφειοκρατίας και επιταχύνει την υλοποίηση του έργου.Η ανωτέρω πρόταση μπορεί να εφαρμοστείν με συμπλήρωση στο Ν.3468/2006 ώστε η παράγραφος 1γ του άρθρου 13 να διατυπώνεται ως ακολούθως:«Η παραγόμενη ενέργεια από σταθμούς Α.Π.Ε. πλην φωτοβολταϊκών και ηλιοθερμικών σταθμών, εφόσον οι επενδύσεις υλοποιούνται χωρίς τη χρήση δημόσιας επιχορήγησης, τιμολογείται με βάση της τιμές του ανωτέρω πίνακα τιμολόγησης, προσαυξημένες κατά ποσοστό 20% για της περιπτώσεις (α) ,(δ), (ζ), (η), (ιζ), και για υβριδικούς σταθμούς στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα η τιμολόγηση που αφορά την ενέργεια από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής κατά το μέρος που η ενέργεια αυτή προέρχεται από ΑΠΕ, καθώς και κατά ποσοστό 15% για της περιπτώσεις (θ) έως (ιε). Για την περίπτωση (ιστ), η προσαύξηση κατά 15% εφαρμόζεται μόνο στο σταθερό σκέλος της τιμολόγησης, εφόσον η επένδυση υλοποιείται χωρίς επιχορήγηση από οποιοδήποτε εθνικό, ευρώπαϊκό ή διεθνές πρόγραμμα ή αναπτυξιακό νόμο, για την κάλυψη τμήματος της σχετικής δαπάνης ούτε υπόκειται σε φοροαπαλλαγή οποιασδήποτε μορφής περιλαμβανομένου και του αφορολόγητου αποθεματικού.» 3. Ο Κανονισμός Αδειών Παραγωγής δίνει στον διαχειριστή την δυνατότητα να αξιοποιεί τις εγκαταστάσεις του υβριδικού σταθμού, για την περεταίρω διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από ανεξάρτητους παραγωγούς (κυρίως Αιολικούς Σταθμούς). Κατά τον καθορισμό της τιμολόγησης δεν λήφθηκε υπόψη η δυνατότητα αυτή, ενώ δεν υπάρχει διάταξη στον νόμο που να επιτρέπει η ενέργεια αυτή να τιμολογείται διαφορετικά. Προτείνεται επανακαθορισμός της μεθοδολογίας υπολογισμού της τιμολόγησης της ενέργειας που ο υβριδικός σταθμός απορροφά από το σύστημα ώστε να αντανακλά το πραγματικό κόστος της ενέργειας που ο σταθμός συνολικά απορροφά από το σύστημα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.Εναλλακτικά:Η ενέργεια αυτή που έτσι και αλλιώς θα πρέπει να μετράται ξεχωριστά σύμφωνα με τον Κανονισμό Αδειών Παραγωγής, να αφαιρείται από την ενέργεια που ο υβριδικός σταθμός εγχέει άμεσα στο δίκτυο, ώστε εμμέσως να χρεώνεται στον υβριδικό με την τιμή της πρωτογενούς μορφής ενέργειας ΑΠΕ του σταθμού (αιολικών στις υφιστάμενες άδειες παραγωγής).Στις υφιστάμενες άδειες παραγωγής κατόπιν σχετικής πρόβλεψης του Κανονισμού Αδειών Παραγωγής, δίνεται η δυνατότητα στον Διαχειριστή να αξιοποιεί τις μονάδες άντλησης του υβριδικού σταθμού όταν αυτές είναι διαθέσιμες, προκειμένου να απορροφηθεί επιπλέον αιολική ενέργεια από τα αιολικά των ανεξάρτητων παραγωγών, που διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατόν να απορροφηθεί.Προέκυψε έτσι νομοθετικό κενό, επειδή πουθενά δεν καθορίζεται με σαφήνεια πως θα τιμολογείται η ενέργεια αυτή. Εμμέσως θεωρείται ότι η ενέργεια αυτή θα τιμολογείται όσο και η ενέργεια που απορροφά ο υβριδικός σταθμός από το δίκτυο. Η μεθοδολογία όμως με την οποία καθορίστηκε η τιμολόγηση για την ενέργεια που ο υβριδικός σταθμός απορροφά από το σύστημα δεν συνυπολόγισε την σχετική δυνατότητα.Ειδικότερα για την περίπτωση της Κρήτης που η σχετική τιμολόγηση ορίστηκε υψηλή (186 €/MWh) η θεώρηση αυτή αποτρέπει τον υβριδικό σταθμό να αξιοποιήσει την σχετική δυνατότητα γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα έχει οικονομικές απώλειες. Έτσι ενέργεια ΑΠΕ και ενώ υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να απορροφηθεί από το σύστημα χάνεται. Για την εφαρμογή της ανωτέρω πρότασης απαιτείται τροποποίηση στο Ν.3468/2006 ώστε η παράγραφος 3γ του άρθρου 13 του Ν.3468 να διατυπώνεται ως ακολούθως:«γ) Η τιμή, με βάση την οποία τιμολογείται το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφά ο Υβριδικός Σταθμός από το Δίκτυο του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού για την πλήρωση του συστήματος αποθήκευσής του, καθορίζεται στην άδεια παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού. Ο καθορισμός της τιμής αυτής γίνεται με βάση το μέσο οριακό κόστος παραγωγής του συστήματος στις ώρες χαμηλού φορτίου του Αυτόνομου Ηλεκτρικού Συστήματος του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας παραγωγής..» ή εναλλακτικά τροποποίηση της παραγράφου 3δ του άρθρου 13 του Ν.3468/2006 ως εξής: «δ) Το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που οι μονάδες Α.Π.Ε. Υβριδικού Σταθμού εγχέουν απευθείας στο Δίκτυο, μετά την αφαίρεση της ενέργειας που τυχόν απορρόφησε ο υβριδικός σταθμός κατόπιν εντολής του Διαχειριστή για λόγους ενίσχυσης της διείσδυσης ενέργειας από ΑΠΕ του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού, τιμολογείται κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 1, ανάλογα με το είδος του σταθμού Α.Π.Ε.»
 
 
ΥΔΡΟΑΙΟΛΙΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.
Με τον Ν.3468/06 εισήχθηκε στην νομοθεσία η έννοια του «Υβριδικού Σταθμού» τον οποίο ο νόμος ορίζει ως σταθμό ο οποίος χρησιμοποιεί μια τουλάχιστον μορφή ΑΠΕ, έχει την δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας, ενώ δύναται υπό προϋποθέσεις να χρησιμοποιήσει ενέργεια προερχόμενη από δίκτυο προκειμένου να ανταπεξέλθει στην υποχρέωση παροχής εγγυημένης ισχύος.Στην συνηθέστερη του μορφή με βάση τις μέχρι τώρα άδειες παραγωγής αποτελείται από ένα ή περισσότερα Αιολικά πάρκα, ένα αναστρέψιμο αντλητικό σύστημα το οποίο αποθηκεύει την ενέργεια ανεβάζοντας νερό σε μια δεξαμενή και την αποδίδει σε μεταγενέστερο χρόνο κατεβάζοντας το σε δεξαμενή χαμηλότερου υψομέτρου.H εγκατάσταση υβριδικών σταθμών:- Θα συμβάλει δραστικά στην αντιμετώπιση του χρόνιου ενεργειακού προβλήματος των απομονωμένων νησιών.- Θα συμβάλει στην ανάπτυξη του τόπου καθώς τέτοιοι σταθμοί έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία για τις περιοχές που εγκαθίστανται.Από την ψήφιση του Νόμου 3468/06 και ενώ εκκρεμούν και άλλες κανονιστικές διαδικασίες, όπως ο «Κώδικας Διαχείρισης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών» και η «Πρότυπη σύμβαση Αγοραπωλησίας για Υβριδικούς Σταθμούς», εντοπίστηκαν κενά, ασάφειες και σε κάποια σημεία δυσμενέστερη μεταχείριση των ΥΒΣ σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς ΑΠΕ όσον αφορά την τιμολόγηση και τα κίνητρα για την εγκατάσταση τέτοιων σταθμών. Συγκεκριμένα:Α) Η τιμή πώλησης της ενέργειας που προέρχεται από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής (η οποία ποιοτικά είναι η καλύτερη μορφή ενέργειας για το Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα) αν και ορίζεται στην άδεια παραγωγής κατά τον νόμο (Ν3468/06 άρθρο 13 παράγραφος 7) μπορεί να αναπροσαρμόζεται ετησίως με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης με την χρήση μιας ιδιαίτερα πολύπλοκης, ευαίσθητης σε μικρές αλλαγές, μεθοδολογίας, η οποία συνδέεται με το κόστος παραγωγής των συμβατικών μονάδων και ενδέχεται να οδηγήσει στην αναπροσαρμογή προς τα κάτω υφιστάμενων συμβάσεων ακόμα και υλοποιημένων έργων.Αντιθέτως η ενέργεια από τα αιολικά η οποία εγχέεται απευθείας στο δίκτυο (ενέργεια που εν γένει χαρακτηρίζεται ασταθής και χαμηλότερης ποιότητας) αναπροσαρμόζεται με απλή μεθοδολογία συνδεδεμένη με τον δείκτη τιμών καταναλωτή (άρθρο 6, Ν. 3468/06 όπως ισχύει).Υπό προϋποθέσεις είναι δυνατόν η ενέργεια από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού, για την παραγωγή της οποίας απαιτούνται μεγαλύτερου ύψους επενδυτικά κεφάλαια και η οποία ουσιαστικά προέρχεται από τις αιολικές μονάδες του υβριδικού σταθμού μειωμένη κατά τον βαθμό απόδοσης του συστήματος, να αμείβεται με χαμηλότερη τιμή από αυτήν των αιολικών, πόσο μάλλον που η υφιστάμενη νομοθεσία δίδει την δυνατότητα επιδότησης επί της τιμολόγησης της πρωτογενούς αιολικής παραγωγής.Στην παρ. 4, άρθρο 13 του νόμου 3468/06 αναφέρεται ότι οι συμβάσεις που έχουν συναφθεί από ΥΒΣ σε περίπτωση διασύνδεσης του νησιού εξακολουθούν να ισχύουν χωρίς την δυνατότητα παράτασής τους. Σε συνδυασμό με τα προηγούμενα είναι ασαφές τι θα γίνει σε αυτήν την περίπτωση σε σχέση με την τιμολόγηση της ενέργειας από τις ελεγχόμενες μονάδες παραγωγής.Όλα τα παραπάνω δημιουργούν πρόσθετη αβεβαιότητα σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα επενδύσεων Υβριδικών Σταθμών σε σχέση με άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ οι οποίες μάλιστα από τεχνικής άποψης είναι λιγότερο ευεργετικές για το σύστημα. Στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης για την Ρύθμίση θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προτείνεται η συμπλήρωση της παρ. 7 του άρθρου 13 του Ν.3468/2006 όπως παρουσιάζεται παρακάτω: «7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, μετά από γνώμη της Ρ.Α.Ε., μπορεί να αναπροσαρμόζεται, σε ετήσια βάση, η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται ή απορροφάται από Υβριδικό Σταθμό Α.Π.Ε. και η τιμή της διαθεσιμότητας ισχύος του σταθμού αυτού, σύμφωνα με τα στοιχεία καθορισμού των τιμών αυτών, κατά τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α΄, β΄ και γ΄ της παραγράφου 3. Εναλλακτικά δίδεται η δυνατότητα στον Υβριδικό Σταθμό, μετά από δήλωσή του παραγωγού κατά την υπογραφή της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Διαθεσιμότητας Ισχύος, να επιλέξει η ετήσια αναπροσαρμογή των ανωτέρω τιμών να γίνεται κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 6 στην βάση των τιμών που καθορίστηκαν στην άδεια παραγωγής του, εφόσον η τιμή πώλησης της εγγυημένης ενέργειας δεν υπερβαίνει την τιμή της περίπτωσης στ’ του πίνακα της παραγράφου 1 όπως κάθε φορά ισχύει.» Β) Στις υφιστάμενες άδειες παραγωγής κατόπιν σχετικής πρόβλεψης του Κανονισμoύ Αδειών Παραγωγής, δίνεται η δυνατότητα στον Διαχειριστή να αξιοποιεί τις μονάδες άντλησης του υβριδικού σταθμού όταν αυτές είναι διαθέσιμες, προκειμένου να απορροφηθεί επιπλέον αιολική ενέργεια από τα αιολικά των ανεξάρτητων παραγωγών, που διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατόν να απορροφηθεί.Προέκυψε έτσι νομοθετικό κενό, επειδή πουθενά δεν καθορίζεται με σαφήνεια πως θα τιμολογείται η ενέργεια αυτή. Εμμέσως θεωρείται ότι η ενέργεια αυτή θα τιμολογείται όσο και η ενέργεια που απορροφά ο υβριδικός σταθμός από το δίκτυο. Η μεθοδολογία όμως με την οποία καθορίστηκε η τιμολόγηση για την ενέργεια που ο υβριδικός σταθμός απορροφά από το σύστημα δεν συνυπολόγισε την σχετική δυνατότητα.Ειδικότερα για την περίπτωση της Κρήτης που η σχετική τιμολόγηση ορίστηκε υψηλή (186 €/MWh) η θεώρηση αυτή αποτρέπει τον υβριδικό σταθμό να αξιοποιήσει την σχετική δυνατότητα γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα έχει οικονομικές απώλειες. Έτσι ενέργεια ΑΠΕ και ενώ υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να απορροφηθεί από το σύστημα χάνεται. Στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης για την Ρύθμίση θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προτείνεται τροποποίηση στο Ν.3468/2006 ώστε η παράγραφος 3γ του άρθρου 13 του Ν.3468 να διατυπώνεται ως ακολούθως: «γ) Η τιμή, με βάση την οποία τιμολογείται το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφά ο Υβριδικός Σταθμός από το Δίκτυο του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού, μετά την αφαίρεση της ενέργειας που τυχόν απορρόφησε ο υβριδικός σταθμός κατόπιν εντολής του Διαχειριστή για λόγους ενίσχυσης της διείσδυσης ενέργειας από ΑΠΕ του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού, για την πλήρωση του συστήματος αποθήκευσής του, καθορίζεται στην άδεια παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού. Ο καθορισμός της τιμής αυτής γίνεται με βάση το μέσο μεταβλητό κόστος παραγωγής των μονάδων βάσης του Αυτόνομου Ηλεκτρικού Συστήματος του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας παραγωγής.Το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφά ο Υβριδικός Σταθμός από το Δίκτυο του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού κατόπιν εντολής του Διαχειριστή για λόγους ενίσχυσης της διείσδυσης ενέργειας από ΑΠΕ του Μη Διασυνδεδεμένου Νησιού, για την πλήρωση του συστήματος αποθήκευσής του, τιμολογείται με βάση την τιμή του πίνακα της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του Ν.3468/06 για Αιολικούς Σταθμούς Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας στο ΜΔΝ.»